Friday, October 3, 2008

INFO Pertanian

Apa itu Pertanian??

Pertanian (Inggeris: agriculture) (meliputi cucuk tanam, ternakan dan kebun buah-buahan) adalah pengeluaran bahan makanan, makanan ternakan, fiber, biofuel dan bahan lain melalui suatu sistem ternakan atau tanaman.

Terjemahan bahasa Inggerisnya, agri dari bahasa Latin ager, bermakna "a field" (iaitu sebidang tanah), dan culture dari bahasa Latin cultura, bermakna "cultivation" iaitu tillage of the soil. Secara literal, pembacaan dalam bahasa Inggeris menjadikannya : tillage of the soil of a field. Dalam pengunaan moden, perkataan agriculture meliputi semua aktiviti penting bagi pengeluaran makanan/makanan ternakan/fiber, termasuk tatacara untuk menternak dan memproses ternakan. "Agriculture" juga merupakan singkatan bagi pelajaran kaedah pertanian—lebih dikenali sebagai sains pertanian (agricultural science).

Sejarah pertanian merupakan elemen utama dalam sejarah manusia kerana tahap peningkatan pertanian menjadi satu faktor penting dalam perubahan sosioekonomi secara sejagat, termasuk peningkatan kekayaan dan ketenteraan yang jarang dilihat dalam budaya "hunter-gatherer" — di mana petani berupaya mengeluarkan makanan melebihi keperluan diri dan keluarganya, dan dengan itu sebahagian dari ahli puak/kaum/negeri/negara nya boleh melibatkan diri mereka dalam bidang lain daripada pertanian.

42% dari pekerja dunia adalah di dalam bidang pertanian, dengan itu ianya merupakan perkerjaan yang terbesar di dunia. Walau bagaimanapun, pengeluaran pertanian hanya menyumbang kepada kurang dari 5% keluaran dunia kasar (iaitu aggregat kepada semua keluaran dalam negara kasar.[

No comments: